La importància d’una alimentació saludable dins de l’àmbit laboral

Alimenteu-vos de forma saludable

publicació compartida

Respecteu l’horari i el nombre d’àpats (entre tres i cinc al dia).

Si opteu per dinar en un restaurant o bé al menjador de l’empresa, feu una tria equilibrada o escolliu plats únics. Modereu la mida de les racions, sobretot si la feina és sedentària.

En cas que us porteu el dinar en carmanyola, el més pràctic és preparar plats únics que incloguin productes farinacis o llegums, verdures i carns, i acompanyar-los preferentment d’amanida, fruita fresca, pa i aigua.

Si feu ús de les màquines expenedores, escolliu aliments amb un contingut baix en greix, sal i sucre (prioritzeu els entrepans, la fruita seca, els iogurts, etc.).

Beveu aigua sovint, sobretot si treballeu en ambients secs.

Recomanacions per millorar l’equilibri nutricional d’esmorzars, aperitius i dinars

Resultat d'imatges de Pla integral per a la promoció de la salut

Així mateix, cal prioritzar tècniques culinàries o preparacions suaus, que afavoreixin la digestió i facilitin la continuïtat de la jornada laboral.

  • verdures, hortalisses i llegums
  • fruita fresca
  • fruita seca
  • diferents tipus de pa (de cereals, llavors)
  • oli d’oliva

Per millorar l’equilibri nutricional dins l’àmbit laboral, convé potenciar preferentment els aliments més característics de l’alimentació mediterrània, com ara:

Suggeriments per als esmorzars

  • Entrepans petits amb diferents farcits (formatge, pernil, tonyina, etc.) i opcions vegetals (escalivada, enciam i tomàquet, etc.), amb la possibilitat d’utilitzar pa integral i/o amb llavors, com a alternativa a la brioixeria (que pot ser-hi present, però en menor proporció).
  • FImatge relacionadaruita pelada i trossejada, -com macedònies, fruites enfilades-, o bé peces menudes i rentades que es puguin menjar directament sense necessitat de pelar-les (cireres, maduixes, albercocs, prunes,
    peres, etc.).
  • Fruita seca: ametlles, nous, avellanes, pistatxos, anacards, etc.
  • Fruita seca dolça: prunes, panses, orellanes, etc.
  • Làctics sencers i descremats: llet i iogurts.
  • Sucs de fruita, aigua,llet, cafè i te, infusions, etc.

Suggeriments per als aperitius
Convé incrementar la presència de:

  • Imatge relacionadaFruita seca i/o fruita fresca preparada i trossejada,
  • Verdures i hortalisses (tomacons, verdures escalivades, cebetes, cogombrets, olives, etc.).
  • Petites porcions de coques, pizzes o pa amb tomàquet amb diferents farcits.
  • Aigua, sucs de fruites, sucs de verdures (tomàquet, gaspatxo, etc.), brous calents.

Suggeriments per als dinars

  • Resultat d'imatges de Pla integral per a la promoció de la salutAmanides variades (amb pasta, arròs o llegums)
  • Verdures al vapor/ saltades/ al forn o a la graella
  • Brous o cremes lleugeres
  • Gaspatxos o sopes fredes
  • Racions menudes de carns magres i/o peix
  • Postres, preferentment a base de fruita fresca, xarrups, etc.

Recomanacions sobre el contingut de les màquines expenedores d’aliments i begudes

En l’oferta d’aquestes màquines cal prioritzar productes que contribueixin a una alimentació saludable en lloc d’aquells que tenen un contingut elevat en sal, sucres i/o greixos.

En les begudes, cal potenciar i prioritzar:

  • Imatge relacionadaAigua, aigües amb sabors (sense ensucrar)
  • Llet
  • Iogurts, iogurts líquids
  • Sucs naturals de fruites
  • Sucs de tomàquet, pastanaga i altres hortalisses
  • Begudes refrescants sense sucres
  • Begudes isotòniques

Pel que fa a les màquines expenedores de cafè i altres begudes calentes, és convenient que es pugui optar per lactis descremats, descafeïnats, i que permetin regular l’addició de sucre.

En els aliments sòlids, cal potenciar i prioritzar:

  • Entrepans/sandvitxos (amb diferents opcions)
  • Galetes
  • Galetes integrals
  • Barretes de cereals
  • Imatge relacionadaGaletes d’arròs
  • Cereals d’esmorzar
  • Bastonets de pa, amb llavors, etc.
  • Fruita seca de totes les varietats (ametlles, cacauets, nous, avellanes, orellanes, panses, barreges, etc.)
  • Fruita fresca
  • Fruita fresca envasada

Per facilitar la tria d’aquests productes en lloc d’altres, és convenient que s’estableixin polítiques de preus que n’afavoreixin el consum mitjançant subvencions, acords, ofertes, etc.

La tria del producte més saludable no ha de ser la més cara; per tant, el preu no hauria de ser un factor condicionant.


Aquestes recomanacions formen part del Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable en l’àmbit laboral.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en alimentació saludable, ICS Catalunya Central, publicació compartida i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s