La vitamina D

L’estil de vida actual no sempre garanteix nivells òptims de vitamina D i no és infreqüent trobar dèficits d’aquesta vitamina entre la població. L’Esther Vila, infermera del consultori de Sant Boi de Lluçanès de l’EAP Sant Quirze de Besora, explica algunes de les possibles causes d’aquest dèficit i què podem fer per prevenir-lo.

family-on-the-beach-in-paphos-cyprus

Fotografia de Natalya Zaritskaya a goodfreephotos. CC0

La vitamina D, també coneguda com ‘la vitamina del sol’, és un nutrient present en certs aliments que és necessari per a la salut i per mantenir els ossos forts, ja que ajuda a absorbir el calci dels aliments i dels suplements. A més, juga un paper molt important en el sistema nerviós, muscular i immunitari.

Una deficiència de vitamina D ocasiona una disminució de la mineralització òssia, que condueix a les anomenades ‘malalties toves’ en els ossos, com ara raquitisme en infants i osteomalàcia en adults.

És necessari tenir uns bons nivells de vitamina D a totes les edats, però és possible que certs grups de persones no n’obtinguin suficient. Aquests grups són els següents:

  • Els lactants, ja que la llet materna no és rica en aquest nutrient.
  • Els adults grans, perquè la seva pell no produeix vitamina D quan s’exposen a la llum solar amb la mateixa eficàcia que quan eren joves, i els seus ronyons tenen menys capacitat de convertir la vitamina D en la seva forma activa.
  • Les persones de pell fosca, perquè la seva pell té menor capacitat de produir vitamina D pel sol.
  • Les persones amb certs trastorns, com la malaltia de Crohn o la malaltia celíaca, ja que no tenen un control adequat dels greixos i la vitamina D necessita greix per a la seva absorció.
  • Les persones obeses, perquè el greix del seu cos s’adhereix a certa quantitat de vitamina D i impedeix que aquesta arribi a la sang.

La millor manera de mesurar els nivells de vitamina D és mitjançant una analítica de sang, on es poden veure els valors de calcidiol (25-hidroxicolecalciferol):

  • Nivell tòxic: Per sobre de 150 ng/ml.
  • Nivell òptim: 30 -80 ng/ml.
  • Suficient: 20-29 ng/ml.
  • Carència: 19-9 ng/ml (la carència causa raquitisme).

Es pot obtenir vitamina D de diverses maneres:

  • A través de la pell, prenent el sol: S’hauria de prendre uns 15-20 minuts, sense protector solar. Però a causa del risc de càncer de pell i si es perllonga més l’exposició de la pell a la llum solar, passats aquests 15-20 minuts caldria posar-se un protector solar. Cal tenir en compte que l’exposició solar a través de les finestres no produeix vitamina D. Factors com ara els dies ennuvolats, l’ombra i la pell de color fosc també redueixen la quantitat de vitamina D que produeix la pell.
  • A través de la dieta:
    • Els aliments enriquits són la major font dietètica de vitamina D —com poden ser els lactis (que per si sols no posseeixen la vitamina D, però se’ls afegeix artificialment).
    • Els peixos grassos, com el salmó, la tonyina i el verat, es troben entre les millors fonts de vitamina D.
    • El fetge de vedella, el formatge i el rovell d’ou en contenen quantitats menors.Els bolets aporten certa quantitat de vitamina D.
  • A través de la suplementació.

Així doncs, hauríem de mantenir una dieta variada i equilibrada i practicar exercici a l’aire lliure. Serà bo prendre el sol amb precaució. I, en cas de dèficit de vitamina D, si cal suplementació ja ha de ser un professional de medicina qui indiqui què hem de prendre i amb quines dosis i freqüència.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s