Com apendre a gestionar les emocions

La intel·ligència emocional ajuda a canalitzar sentiments com la por, la tristesa, l’alegria, el fàstic o la sorpresa davant d’un problema o per assolir un objectiu.

Viure amb emocions positives i benestar emocional

En moments de malaltia és cabdal apendre a gestionar les nostres emocions de manera que puguem prevenir emocions negatives i generar-nos aquelles que són positives. Amb això, podem millorar el nostre benestar emocional, que és sinònim de felicitat.

Alguns dels beneficis que produeix la vivència d’emocions positives són:

  • Disminució del dolor
  • Reducció de la pressió sanguínia
  • Disminució dels nivells d’adrenalina associats a l’ansietat
  • Promoció de la calma
  • Creació d’un estat de major benestar
  • Millora de l’estat d’ànim i el sentit de l’humor
  • Potenciació de les funcions del sistema immunitari

Diverses tècniques per reconèixer, acceptar i canalitzar una emoció un cop ja s’ha manifestat

Diverses tècniques per reconèixer, acceptar i canalitzar una emoció un cop ja s’ha manifestat

Des que l’Ignasi Bassas es va separar de la seva dona, fa quatre anys, havia tingut cada vegada més problemes perquè la seva filla, que ara en té 11, anés a dormir d’hora. “Al final, després d’un estira-i-arronsa, sempre se n’anava al llit enfadada”, explica. Fa un any se li van disparar totes les alarmes quan la nena li va dir: “Mai tenim temps per parlar”. L’Ignasi, que és el fundador de l’empresa IB&BV, que treballa la intel·ligència emocional i el coaching, va optar per canviar de tàctica. “En lloc de dir-li que vagi a dormir, l’acompanyo al llit i parlem una estona de les seves emocions”, indica. La tècnica que utilitza sempre és la mateixa. “Li pregunto quina emoció ha predominat durant el seu dia: tristesa perquè s’ha enfadat amb un amic, amor perquè li agrada un nen, por davant d’un examen”, detalla. Un cop ella hi posa nom, l’Ignasi agafa el llibre Un mar d’emocions, de Francesc Torralba, i li llegeix què significa aquesta emoció, què li produeix i com la pot regular perquè l’ajudi en el seu dia a dia. Des que utilitzen aquesta tècnica, pare i filla estan molt més “connectats”. “M’expressa els seus sentiments, cosa que no és fàcil en una nena que s’està fent gran. A més, també hem aconseguit que posi nom a les emocions i les entengui”, explica. Aquesta tècnica és només una de les moltes que hi ha per treballar la intel·ligència emocional basada a reconèixer, acceptar i gestionar les emocions cap a un objectiu concret de qualsevol àmbit de la vida. “Pot ser des d’agafar pes fins a millorar les relacions amb la teva família o amb els companys de feina”, assegura el fundador d’IB&BV.

«Viure amb emocions negatives té elevats costos en la nostra salut i en les relacions interpersonals.»

Passos a seguir

Segons els experts, saber com gestionar les emocions evitaria casos d’ansietat, estrès o depressió, que actualment afecten el 15% de la població i més del 50% dels directius. El primer pas per treballar aquest tipus d’intel·ligència és que la persona vulgui fer un canvi. “Si no vol sortir de la seva zona de confort, la majoria de vegades per por, no hi ha res a fer”, deixa clar l’Ignasi. A partir d’aquí ha de buscar l’assessorament del coach, que li facilitarà les tècniques i els mecanismes per saber on s’ha de produir el canvi. “El coach va fent preguntes fins que la persona pren consciència del seu problema, que no sempre és el que ella mateixa creu que té. Som una mena de provocadors d’accions”, explica. L’últim pas, i el més important, és tenir ganes d’aprendre i treballar amb el pla d’acció fixat pel coach per aconseguir l’objectiu desitjat. “Mai donem una solució, sinó que el que fem és proporcionar unes bases per gestionar la situació”, deixa clar Bassas.L’Olga, veïna de Sant Cugat del Vallès, de 48 anys, se sentia “perduda” a causa de la seva situació laboral. Durant 23 anys va ocupar un càrrec directiu en una entitat financera, fins que l’abril del 2009 els seus caps li van dir que o anava a treballar a la seu de Madrid o l’acomiadaven. “Ja em vaig perdre la infància dels meus dos fills a causa de la feina i no em volia perdre també la seva adolescència”, explica. Cinc mesos més tard tornava a tenir una feina similar en una altra entitat del mateix ram. Tenia a càrrec un equip de 60 persones. El 2011, però, la situació es va repetir. En aquest cas la direcció la volia enviar a treballar a la seu de Girona. “No em van agradar les formes i vaig acabar pactant, de nou, el meu acomiadament”, especifica. Tot i que tenia sobre la taula altres ofertes laborals, l’Olga va decidir que ja n’hi havia prou de treballar per als altres i va optar per obrir un negoci propi. L’abril del 2012 inaugurava la primera franquícia a Catalunya d’Animal Party, un centre d’oci infantil on se celebren festes d’aniversari i on els nens confeccionen els seus propis peluixos.Un cop obert el negoci, però, van aflorar tots els dubtes. “No sabia si ho estava fent bé; a més, part del meu entorn no donava suport a la meva decisió perquè l’havia pres en plena crisi econòmica”, diu. Per tot plegat, va optar per demanar ajuda a un coach.

Dos mesos d’aprenentatge

La feina va consistir a convertir el pensament negatiu en positiu. “Vaig aprendre a valorar els aspectes positius i negatius de la meva antiga feina i els de la d’ara i, sobretot, a mirar endavant”, explica. Un any després de recórrer al coach l’Olga no té els diners que guanyava abans, però sí que ha guanyat en salut -després de passar un càncer- i vida. “Tinc problemes, com tothom, però sóc molt més feliç. Abans la vida governava el meu dia a dia, ara sóc jo qui la dirigeix”, deixa clar.El termini per tenir prou mecanismes per gestionar les emocions davant d’un problema és d’aproximadament dos mesos. Les tècniques que s’apliquen depenen de l’objectiu que es vol assolir i, sobretot, de com és la persona.

Tinc intel·ligència emocional? 

Hi ha diversos símptomes que indiquen una falta d’intel·ligència emocional. Tens un baix coneixement de les emocions si:

  • El mal humor et deprimeix
  • Quan estàs molest esclates o et quedes en silenci
  • Quan estàs nerviós davant d’un repte com ara parlar en públic o fer un examen i tens dificultats per preparar-te adequadament
  • Tens problemes per fer front als conflictes

En canvi, tens un alt nivell d’intel·ligència emocional si:

  • Utilitzes els sentiments per ajudar-te a prendre decisions importants en la teva vida.
  • Saps esperar els elogis o les gratificacions quan aconsegueixes els teus objectius.
  • En lloc d’abandonar davant d’obstacles o decepcions, encares el problema amb optimisme i esperança.
  • Les persones del teu voltant no necessiten parlar-te del que senten perquè tu ho perceps.
  • Pots calmar els sentiments negatius perquè no interfereixin en el que has de fer.

Diverses tècniques per reconèixer, acceptar i canalitzar una emoció un cop  ja s’ha manifestat

Centrar-se en el que és positiu

Consisteix a pensar en la situació concreta que et genera malestar i fer-te preguntes. ¿Amb quina actitud l’encaro? ¿Fins a quin punt només em centro en els aspectes negatius? ¿Hi ha alguna cosa positiva que no valori? Com em sentiria si focalitzés la meva atenció en els aspectes positius? Un cop feta l’anàlisi, cal dirigir l’atenció només cap als aspectes positiu.

Pluja d’idees

És una tècnica molt efectiva a nivell laboral. Es forma un grup d’un màxim de vint persones i se’n tria una perquè faci de coordinadora. Cada membre ha d’exposar les seves idees davant del tema o problema que preocupa. L’objectiu és aprofitar la imaginació creativa de cada persona per trobar el màxim d’alternatives per solucionar la situació. Perquè la tècnica funcioni cal precisar molt bé el problema. Alhora s’ha de deixar clar des d’un principi que totes les idees que surtin durant la sessió seran acceptades i que es podran ampliar o bé combinar amb altres propostes que sorgeixin. En cap cas es podran criticar ni destacar-ne només els aspectes negatius. El mateix grup triarà les propostes més bones i, en cas que no hi hagi consens, se sotmetran a votació.

Observació

Es tracta d’observar els nostres pensaments sense identificar-nos-hi, com si fossin d’unes altres persones. Una manera d’aconseguir-ho és imaginar que cada pensament és com un núvol que arriba i se’n va. Segons els experts, en el moment en què deixes de viure els teus pensaments i passes només a mirar-los, automàticament perden força.

Facilitadors emocionals

El seu principal objectiu és agafar perspectiva de la situació que et preocupa. Per aconseguir-ho escrius en un paper el problema i l’afrontes de diferents maneres. “Primer li pots posar un to de creativitat, en una segona versió et pots decantar per l’humor i, finalment, per l’optimisme”, explica el coach i expert en intel·ligència emocional Ignasi Bassas.

Font: Diari Ara
 

“Les tres quartes parts de les misèries i malentesos en el món acabrien si les persones es posessin en les sabates dels seus adversaris i entenguessin el seu punt de vista”.

Mahatma Gandhi

 

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Adolescent, CatSalut, Ciutadania, Consells de salut, Salut i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s